Täällä taas, Belgradin kotoisissa oloissa! Muutama ensimmäinen päivä on mennyt juhliessa ja tuttavia tavatessa.
Ilmassa on ollut ukkosta, kuumuus on kova, mutta tänään oli vilpoisempi päivä, joten lähdimme puolison kanssa pyöräillen Banevo Brdosta kohti Belgradin keskustaa. Pyörät kävimme vuokraamassa yhdestä Ada-järven lukuisista vuokraamoista. Koko päivän vuokra oli 600 dinaaria eli noin 5,50 euroa per pyörä.
Matkaa Sava-joen rantaa myötäillen keskustaan on noin 6-7 kilometriä. Adan-puoleiset maisemat ovat rentouttavan kauniita kukkineen, puistoineen ja pienvenesatamineen.
Edempänä on meneillään uudelleen luonti koodilla Belgrade Water Front. Vanha rötisköitynyt, lähinnä tavarakuljetusten aikoinaan käyttämä laaja ratapiha-alue on valtava työmaa, jolle rakentuu modernien pilvenpiirtäjien rintama. Kun asfaltoitu pyörätie välillä katkesi, lähdimme muutaman kerran väärää tietä ja ajauduimme mutaisille reiteille korkeiden hiekkavallien ja jättömaiden keskelle väistelemään kauhakuormaajia, rekkoja ja kypäräpäisiä rakennusmiehiä. Puhumattakaan ukkossateiden synnyttämistä valtavista lätäköistä, joiden keskitse oli mentävä, jos edetä halusi, ja ottaa riski näkymättömistä, pyörän kaatavista kuoppayllätyksistä veden alla.
Maisema muuttuu, ja juuri se kiehtoo. Ensi vuonna näkymä on toinen.
Lähempänä keskustaa pilvenpiirtäjiä on jo valmiina ja asukkaita muuttanut uudenhohtoisiin koteihinsa Sava-joen näköalapaikoille. Rantatie on siisti ja sen varteen on istutettu kauniita kukka-astelmia ja puurivistöjä. Muutama ravintola on jo avoinna.
Keskustan liikennepyörityksiin emme menneet, vaan pysyttelimme pyöräreitillä ja päädyimme Savamalan ohitse ”Beton Hala” -nimiselle vanhalle satama-alueelle, joka on oikeastaan tunnettu erityisesti kesäisen yöelämän keskuksena ja monenlaisista musiikkiravintoloista. Pysähdyimme lepuuttelemaan yhteen ravintoloista ja nautimme runsaat lounassalaatit ennen paluumatkaa, joka olikin huomattavasti helpompi ilman ylimääräisiä kierroksia työmaa-alueilla:)
Teksti ja kuvat: Tuula Lukić 24.6.2019